Dr. Zielinski Szilárd (ezzel az írásmóddal is: Zielinsky, Zielinszky) (1860-1924)
Magyarországon a vasbetonépítés meghonosodása, elterjedése Dr. Zielinski Szilárd munkásságának köszönhető. Fáradhatatlanul, kitartóan népszerűsítette ezt az építőanyagot, szerkezetei sokszor nemzetközi viszonylatban is újszerűek és egyedülállóak voltak. Mérnöki szakértelmének, tudásának legjobb bizonyítéka, hogy az általa tervezett építmények közül sok még száz év múltán áll, és jelentős részük eredeti funkcióját betöltve működik.
Zielinski haladó szelleme, új iránti fogékonysága egyből meglátta az új eljárás előnyeit, "és megszerezte irodájának a jogot e francia szabadalom magyarországi hasznosítására. A módszer alkalmazásával és fejlesztésével meghonosította hazánkban a vasbetonépítést. A vasbetonépítés gazdaságossága (30 %-os költségcsökkenés az acélszerkezetekhez képest) és az építmények tűzbiztonsága folytán hódított teret... Az első években Zielinski francia tervek alapján dolgozott, és francia vasbetonszerelőket és zsaluzóácsokat alkalmazott, majd nem sokára szegedi ácsokat gyűjtött maga köré, akik a francia szakmunkásoktól hamar megtanulták vasbetonépítés fogásait. A Zielinski-iroda rövid idő alatt függetlenítette magát a franciáktól, és sorra épültek az önállóan tervezett vasbeton szerkezetű épületek." (12)
Zielinski és irodája által tervezett vasbeton létesítmények száma hatalmas, és a különféle ipari és köz építményeket foglal magába. Hajós György könyvében (9) felsorolja a fellelhető terveket, én csak néhányat emelek ki közülük (elsősorban azokat, amelyekhez netes hivatkozás található).
"1908-as évtől Zielinski nyilván csak a műszaki megoldások elvi irányvonalának meghatározásában vett részt, konkrét konstrukciós megoldásokkal csak a legjelentősebb létesítményeknél foglalkozott (pl. margitszigeti víztorony)." (9)
A víztornyoknál és a nem ipari célra szolgáló épületeknél a kor neves, haladó szellemű építészeivel dolgozott együtt. Zielinski és irodája a szerkezeteket konstruálta, a mérnöki feladatokat végezte el, de az esztétikai kialakítás elvégzésére építészeket kért fel: Korb Flórist és Giergl Kálmánt, Hültl Dezsőt. A fellelhető adatok alapján a leghosszabb, és legtöbb épületet eredményező együttműködése Ray Rezső Vilmossal - többek között a margitszigeti víztorony építészével - volt.
vasutak
- Kisküküllő-völgyi helyi érdekeltségű vasút (1897-1898)
- Temesvár - Lippa - Radna helyi érdekeltségű vasút (1894-1897)
hidak
Az iroda tervei között mintegy 35%-ban szerepelnek hídtervek (9), ezeket nem fogom mind felsorolni, csak amelyikről képet vagy leírást találok. A korai vasbeton hidakról összefoglaló itt.
- Városligeti híd (Nádor-szigeti) (1894)
- Brassó-Fogaras vasút viaduktjai (1908) - tervek itt
- Zboró Sztebenyik híd (1910, 1911) - ez lehet?
- Hatvan, Zagyva-híd (1911)
- Andráshidai Zala-híd (1913) - leírás, fotók erről és sok más hídról
- Bega csatorna hidak (1913) - Temesvár és Nagyberecsk között 7 vasbeton híd (1913)
víztornyok
- kőbányai, amely Európában az első vasbeton szerkezetű víztorony (1903)
- Szeged, Szent István téri víztorony (1904) - Korb Flóris és Giergl Kálmán építészeti munkáját dicséri
- Temesvár - Józsefváros állomás víztornya (1905-1906)
- Alag - versenypálya víztornya (1899, 1908-ban megmagasítva) - talán ez lehet?
- Margitszigeti víztorony (1911) - Ray Rezső Vilmos építésszel
- istenhegyi (vagy Eötvös úti) víztorony (1913)
- beocsini víztorony
egyéb vízügyi létesítmények
- bökényi duzzasztómű és csatorna zsilip (1905-1906)
- zsolnai cementgyár patakszabályozása (1909)
- veszei szifon és kőrösi zsilip (1911)
- Weiss Manfréd csepeli tölténygyár horizontális kút (1914)
- köleséri zsilip (1915)
- Tiszapolgár-Alsórét csőzsilip (1915)
magasépítési létesítmények
- miskolci katonai élelmiszerraktár (1902)
- Óhat-Kócs magtár (1904)
- ACSEV aradi fűtőház és bővítése (1904, 1905)
- Ganz és Társa Gépgyár Rt. három csarnokból álló daruszerelő és motorműhelye (1905)
- Petőfi Sándor utcai Főposta 3. és 4. emeleti helyiséginek átalakítása teremmé (1905-1906) - Ray Rezsővel
- budai Lujza gőzmalom silói (1907)
- Zeneakadémia (1907) - Korb Flóris és Giergl Kálmán építészeti munkáját dicséri
- Kivándorlók Háza Fiuméban (1908)
- Pesti Hengermalom silói (1911)
- BKV Kelenföldi kocsiszín (1912)
- Ericsson, a később Híradástechnikai Gyár épülete - Fehérvári út 70. (1913)
- Piaristák Váci utcai épülete (1914) - Hültl Dezső építész tervezte
- HÉV Szentendrei kocsiszín (1914)
- Budapest Szépilona kocsiszín (1914)
- Horváth Mihály téri József Távbeszélő Központ (1915) - Ray Rezsővel
egyebek
- Bertalan Lajos emlékmű Szeged (1903)
- lámpaoszlop (1905), távíróoszlop (1912)
- 46 m hosszú vasbeton hajó (1912)
- pince-víztelenítés vasbeton ellenlemezzel - Schönbrunni kastély gépháza (1908), és Budapesten Aréna úti Népszálló (1916)
- istállóépület a budai Várba (1902)
Zielinski Szilárd 1892 és 1917 között tizennyolc bejelentett találmányára kapott szabadalmi oltalmat. A Zielinski-iroda önhibáján kívül, 1918. december 5-én szűnt meg. (9) Ezt követően Zielinski Szilárd már alig tervezett, figyelme a korábbiaknál is fokozottabban fordult a közélet felé.